maandag 28 maart 2011

oefenstage: sjouwen en sleuren

Vorige week vrijdag ben ik op oefenstage geweest bij de theatertechniek van De Toneelmakerij, mijn nieuwe werkgever;-). De voorstelling Fanny & Alexander moest worden opgebouwd. Dat wilde ik graag bekijken. En waar nodig/mogelijk zou ik meehelpen met sjouwen en sleuren. Dat laatste viel overigens erg tegen.

De voorstelling van Fanny & Alexander is in Toneelmakerij jargon een grote zaalvoorstelling. Daarvan is er één per jaar. Ik heb nooit geweten dat een toneelvoorstelling opbouwen zo veel werk is. Ongelooflijk! In totaal zijn ongeveer 8 mensen uren lang bezig met het licht, het decor en het geluid. Alles staat dan wel in draaiboeken, maar ieder theater is weer anders ingericht. Hierdoor moet alles op maat worden aangepast. En uitvoerig getest. Men maakt gebruik van de bestaande infrastructuur van het theater.... met alle gevolgen van dien;-)

Het was leuk om mee te maken. Ik had al groot respect voor de mensen van techniek, dat is alleen maar meer geworden. Ik heb trouwens ook inspiratie opgedaan voor een nieuw kunstwerk. Ik hou nog geheim wat het gaat worden; maar de 'Jan Willempies' die gebruikt worden voor de bekabeling zullen hier zeker in verwerkt worden.

1 opmerking:

  1. Hee, daar heb ik ook mee gewerkt!
    Heb een weekje meegelopen in het theater "De Meervaart". Licht inhangen enzo. Inderdaad heel leuk om te doen!
    Het zijn ook van die relaxte jongens. (In de meervaart in ieder geval) ;-)

    Gr.
    Niels (Neef)

    BeantwoordenVerwijderen