zondag 6 februari 2011

Co-creatie: niet bij Histor

Co-creatie is samen met derden, bijvoorbeeld je klant, een product verbeteren of zelfs ontwikkelen. Een ideale manier om de eindgebruiker gelijk in het proces te betrekken, met alle voordelen van dien.

Het is helemaal een fenomeen van deze tijd. Ik had een verf idee, dus ik dacht 'laat ik het aan Histor voorleggen'. Eens kijken of deze organisatie klaar is voor cocreatie: Nou nee dus.

Het idee is/was om de nieuwe verpakking te combineren met een electrische verfspuit, bijvoorbeeld van het merk Bosch. Het grote voordeel van deze combinatie is dat je voortaan geen verf meer hoeft over te gieten in de (ergeniswekkende) bakjes, maar dat je de verpakking er gelijk aanklikt. De fantastisch nieuwe verpakking van Histor maakt dat mogelijk.
Op mijn mail naar de betreffende marketing afdeling kreeg ik een enthousiast bericht terug; leuk idee, ik leg het voor aan de afdeling die er over gaat (product ontwikkeling). U hoort nog van ons;-)
Daar gingen twee maanden overheen, ik had nog niks gehoord. Omdat ik nieuwschierig van aard ben stuurde ik een mail naar Histor, om even te horen of er nog interesse bestaat. Ik krijg gelijk een mail terug (dank voor je mail!). Met de strekking, we zijn er al een jaar mee bezig, het wordt een combinatie met Wagner. En toedeloe!
Dat verbaasde me enigzins. Vooral dat een bedrijf als Histor niks met je inzet doet, het is als het ware vanzelfsprekend dat je contact opneemt met een goed idee (en het contact onderhoudt). Of wellicht is men er juist in verlegenheid door gebracht. Voor alle duidelijkheid, het gaat er mij niet om dat ik er iets voor hoef te 'krijgen', het is voor mij alleen van belang dat het product er komt. Maar het zou mij wel een plezier doen als er oog is voor mijn meedenken. En volgens mij zou je dat als bedrijf moeten omarmen. Gebruiken zelfs. Van mij zullen ze geen 'last' meer hebben, ik zal geen mail meer naar Histor sturen!
Op naar de volgende poging, de ideeen schieten al weer door mijn hoofd. Ik geloof erg in het fenomeen zelf.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten